Je krijgt als organisatie maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Daarom is het implementeren van een goed onboardingsprogramma van groot belang. Een optimaal onboardingproces zorgt voor een positieve reputatie, imago en het heeft een positief effect op je retentie. In dit artikel komen er vier voordelen en vijf tips van een goed onboardingsprogramma aan bod en hoe je er een kunt opzetten waardoor je talent aantrekt en behoud.

Vier voordelen van een goed onboardingsprogramma

  1. Verhoogde retentie: een goed onboardingsprogramma kan het behoud van werknemers verbeteren. Volgens een studie van de Society for Human Resource Management is er 69% kans dat medewerkers drie jaar of langer blijven bij een organisatie die een gestructureerd onboardingsprogramma biedt.
  2. Verbeterde productiviteit: goed opgeleide werknemers zijn productiever. Door nieuwe werknemers te voorzien van de nodige middelen, kun je ze helpen sneller wegwijs te worden in jouw organisatie.
  3. Positieve bedrijfscultuur: een goed onboardingsprogramma kan helpen bij het creëren van een positieve bedrijfscultuur. Door ervoor te zorgen dat nieuwe werknemers zich welkom voelen en door ze inzicht te geven in de waarden en de missie van het bedrijf, kun je een gevoel van verbondenheid en loyaliteit creëren.
  4. Vakbekwaamheid: een goed ontworpen onboardingsprogramma helpt nieuwe werknemers hun werk niet alleen snel, maar ook goed uit te voeren. Dit betekent dat ze op een positieve manier kunnen bijdragen aan de organisatie, wat een positief effect heeft op het resultaat.

Vijf tips voor een goed onboardingsprogramma

  1. Begin vroeg: onboarding moet beginnen vóór de eerste dag van de nieuwe werknemer. Stuur een welkomstmail of -brief, geef ze informatie over het bedrijf en laat medewerkers weten wat ze op de eerste werkdag kunnen verwachten.
  2. Wees voorbereid: zorg ervoor dat al het nodige papierwerk, opleidingsmateriaal, apparatuur en de middelen gereed zijn voordat de nieuwe werknemer arriveert. Dit omvat zaken als: het arbeidscontract, informatie over arbeidsvoorwaarden, (opleidings)handleidingen, laptop, auto van de zaak, telefoon, inlogcodes, sleutels, licenties et cetera.
  3. Wijs een buddy aan: wijs een buddy of mentor toe aan elke nieuwe werknemer. Deze persoon kan helpen bij het beantwoorden van vragen en de nieuwe werknemer begeleiden bij zijn of haar nieuwe rol en het bedrijf.
  4. Stel duidelijke verwachtingen: zorg ervoor dat nieuwe medewerkers vanaf de eerste dag hun rol en verantwoordelijkheden begrijpen. Geef ze duidelijke doelen en doelstellingen en zorg ervoor dat ze weten hoe hun werk past in de algemene missie van het bedrijf.
  5. Zorg voor voortdurende ondersteuning: onboarding mag geen eenmalige gebeurtenis zijn. Bied nieuwe werknemers voortdurende ondersteuning en training om ervoor te zorgen dat ze blijven groeien en zich ontwikkelen binnen de organisatie.

Kortom, een goed onboardingsprogramma is essentieel voor het succes van elke organisatie. Werknemers kunnen sneller aan de slag als ze worden voorzien van de nodige informatie, aandacht en middelen.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Sign in

Sign Up

Forgotten Password

Open chat
App met Jesper
YOBZ
Leuk je te ontmoeten! Waar kan ik je bij helpen?