Je hoort het steeds vaker voorbij komen, de term ‘Recruitment Business Partner’. Klinkt interessant, maar wat houdt het precies in? Wat is het verschil nou eigenlijk tussen een recruiter en een recruitment business partner? En hoe word je er één?
Recruiters zijn van nature dienstverlenend ingesteld. We voelen ons verantwoordelijk voor het zo snel mogelijk invullen van een vacature. We zijn vaak gevoelig voor de druk vanuit de business. Daarom doen wij er alles aan om die ene kandidaat te vinden, die perfect voldoet aan de eisen van de vacaturehouder.
Maar behalen we met deze dienstbare houding eigenlijk wel het beste resultaat? Werken we niet voor de gehele business, in plaats van voor die ene vacaturehouder die het hardst roept? En, is de vacaturehouder er niet bij gebaat om samen een gedegen plan te maken?
Dit is precies waar de Recruitment Business Partner zich in kan onderscheiden. Wij zijn niet de quick fix voor een nijpende vacature, wij willen een plek aan de tafel waar de beslissingen genomen worden. Wij zorgen voor een strategisch recruitmentplan dat aansluit op de doelstellingen van de organisatie. En ook delen wij proactief de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, creëren bewustwording en dagen uit om op een andere manier naar de werving te kijken.
Maar hoe zorg je ervoor dat je deze ruimte krijgt? Die ruimte pak je zelf! Hierbij drie tips die kunnen helpen om de ruimte te pakken.
- Creëer zichtbaarheid
Zorg ervoor dat de mensen binnen de organisatie weten wat je kan. En dan niet alleen die ene vacaturehouder, maar het liefst de hele business. Men kan jou pas inzetten voor de juiste dingen, als zij weten op welke manier je waarde kan toevoegen. Daarnaast kun je zelf ook pas waarde leveren als je weet wat de organisatie nodig heeft. Het begint dus met interesse tonen. Ga met collega’s in gesprek, vraag hen wat het werk zo interessant maakt, waar zij verbetering zien en wat zij nodig hebben. Krijg jij de opdracht om online marketeers te werven? Ga eens op de marketingafdeling zitten. Een sterk intern netwerk zorgt er niet alleen voor dat je weet wat er speelt. Je creëert zo ook een netwerk aan ambassadeurs én draagvlak voor jouw ideeën.
- Communiceer overtuigend
Een business partner denkt strategisch, informeert proactief en onderbouwt plannen. Nodig jezelf uit aan de tafel waar de beslissingen genomen worden. Om een strategisch recruitmentplan te kunnen maken, is het van belang dat je op de hoogte bent van de organisatiedoelstellingen. Alleen zo kun je bepalen welke mensen er nodig zijn over drie, vier of vijf jaar. En alleen zo kan de organisatie op tijd beginnen met het werven en opleiden van nieuw talent. Blijf vooruitdenken. Als recruitment onderhevig blijft aan grillen, blijf je achter de feiten aanlopen. Neem de business mee in de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, ook als er geen vacatures zijn. Overtuig de organisatie van het belang van goede arbeidsmarktcommunicatie. Onderbouw je plannen met data die er reeds ligt. Zo bouw je samen aan een strategie, als partners.
- Durf “nee” te zeggen
Als je waarde wil toevoegen, heb je genoeg tijd nodig om te doen waar je goed in bent. Dat betekent dat je “nee” moet kunnen zeggen tegen opdrachten die daarvan afleiden. Bepaal je focus, en welke werkwijze daarbij hoort. Bespreek dit met je leidinggevende of opdrachtgever en presenteer dit aan de business. Dit maakt het makkelijker om “nee” te zeggen tegen ad-hoc verzoeken en om vacaturehouders even te laten wachten. Uiteraard is het mogelijk dat je met de juiste zaken bezig bent, maar onvoldoende ruimte en draagvlak krijgt om je op te stellen als een strategisch partner. Vraag jezelf dan af of dit de juiste plek voor je is. Het is geen nederlaag, maar getuigt juist van kracht, om aan te geven dat een werk- of opdrachtgever niet bij je past. Zo pak jij de ruimte je te positioneren als recruitment business partner.