De gevleugelde uitspraak in contentland: content is king. Content is engagement, volgers, lezers, kliks en bezoekers. En dat draagt allemaal bij aan je SEO, dus regent het kandidaten. Dus: méér content, dan gaat de rest vanzelf. Toch?
Copy-paste jezelf een ongeluk
De vergelijking van content met koningen gaat heel goed op. En dat is een drama. De moeilijk uitziende koning op het schilderij is Carlos II van Spanje. Verstandelijk en lichamelijk gehandicapt. Hij kon niet kauwen, amper praten en lopen, en was op z’n 35e epileptisch, tandeloos, kaal, slechtziend, en werd doof en seniel. Allemaal resultaat van het copy-paste gedrag van de Habsburgse dynastie: als we alle neven en nichten aan elkaar koppelen, blijft onze geweldige genetische lijn puur en mooi. Waarvan akte.
Doe het allemaal met elkaar voor meer van hetzelfde
Nog niet eens zo gek lang geleden werden recruiters in Nederland wakker geschud door de aanpak van Coolblue: fris, anders, humor, leuk voorbeeld van de dagindeling in vacatures. Iedereen ging in de Habsburger-modus en wilde precies hetzelfde.
Degeneratie
En zo geschiedde: het truukje van Coolblue was goed doordacht. Het past bij de organisatie en bij hun beoogde doelgroep. Maar als een administratiekantoor uit Emmeloord deze aanpak onder het kopieerapparaat legt, is het net halfgare spaghetti tegen de muur: het blijft niet plakken.
De spontaniteit van koningen
In koningshuizen is alles gepland: de speech wordt geschreven, herschreven, gelezen door de premier, nog een keer herschreven, 16 keer gerepeteerd en dan opgenomen en ge-edit. En komt dus totaal niet authentiek over. Contentkalenders- en strategieën die in beton gegoten zijn doen hetzelfde met jouw content. Vaak worden die gebaseerd op een stukje content dat ‘het heel goed heeft gedaan’. Daar houden we dan maar krampachtig aan vast: als we hetzelfde idee heel vaak herhalen krijgen we misschien nóg een keer meer dan 17 likes van mensen die toch al bij ons werken.
Een goed doordachte strategie en contentkalender haalt juist z’n kracht uit de flexibiliteit. Inspelen op de actualiteit, een goed idee van een collega, en ook afscheid nemen van dingen die niet werken. Je weet van tevoren nooit of content het effect bereikt dat je wil: content maken is een voortdurende trial-and-error.
Viral
Als je wil dat mensen je content ook echt eens zien en lezen, neem dan wel een voorbeeld aan de koningshuizen. Die staan behalve vandaag pas echt in de schijnwerpers als ze iets ánders doen. Buitenechtelijk kindje hier, corruptieschandaaltje daar. Per ongeluk naar Griekenland vliegen midden in een pandemie, of voor de ontspanning een leeuw doodschieten in Afrika. Dat werk. Treed buiten de gebaande paden. Dat je daarmee sommige mensen niet te vriend maakt is een voordeel: die passen toch al niet bij jouw doelgroep.
Carlos II: dood en begraven
De arme man kon geen kinderen krijgen, wat voor heel Europa uiteindelijk maar goed was ook. Laten we als recruiters ook afscheid nemen van onze contentgedrochten en eens wat anders doen. Latente kandidaten kijken niet naar je content als het saai is. Doe wat bij jouw organisatie en doelgroepen past. Niet wat de concurrent doet (maar dan nét even anders), maar een eigen koers varen om je werkgeversmerk te profileren. Zo laat je de cultuur binnen jouw organisatie zien en selecteren de kandidaten die bij jouw organisatie passen zich vanzelf.
Carlos II was een koning. Hetzelfde truukje herhaald tot er niets meer van over was. Waarschijnlijk kreeg ‘ie ook een marktconform salaris en maakte hij deel uit van een jong en dynamisch team met gezellige borrels en alle ruimte om zich te ontwikkelen.
Lekker gelezen
Helemaal tot hier gekomen? Dan heb ik mijn punt meteen bewezen. Een nogal lang artikel, maar hopelijk met een andere invalshoek dan je al kende. Mijn collega’s en ik helpen jou ook graag met arbeidsmarktcommunicatie, een contentstrategie én content die anders is. Die wel werkt.
Fijne koningsdag!