Ooit wel eens over nagedacht? Je kijkt na een week hard werken op vrijdagavond naar de finale van The Voice of Holland en dan is het zo ver: stemmen op je favoriete kandidaat. Je stuurt een SMS of belt het telefoonnummer en een uurtje later maken de presentatoren de winnaar bekend. Hoe werkt zoiets? Waar worden die stemmen geteld? Gaat dat eerlijk? En vooral: hoe doen ze dat zo snel?
Het antwoord is eenvoudig. Dit is een van de oplossingen van Sound of Data. Sound of Data is een mkb-bedrijf dat al meer dan 25 jaar slimme oplossingen biedt op het gebied van 1-op-1 voice contact en het verwerken van pieken in telefoonverkeer bij klantenservice. En dus ook verwerken van stemmen voor programma’s als The Voice zodat RTL makkelijk en snel kan zien wie de winnaar is. Daarnaast werken ze voor grote klanten zoals Sonos en Ticketmaster. Inkomende telefoontjes naar hun wereldwijde servicenummers worden zo snel en efficiënt mogelijk op de juiste bestemming (klantcontactcenters waar ook ter wereld) afgeleverd. En dat gewoon vanuit de haven van Rotterdam met een team van 17 man/vrouw.
Uitdaging
Sound of Data kan met relatief weinig personeel diensten leveren aan hele grote bedrijven. Dat komt doordat zij een software oplossing bieden die heel schaalbaar is. Daarbij ontwikkelen ze continu betere en geavanceerdere producten om hun klanten nog beter van dienst te kunnen zijn.
Dit geeft heel goed de ambitie van Sound of Data weer: groei in klanten en omzet en daarmee ook groei in aantal medewerkers. En dat laatste gaf de echte uitdaging: hoe krijgt Sound of Data de juiste mensen aan boord om die groeiambitie te helpen waarmaken? Het bedrijf had 5 vacatures openstaan in oktober 2019, voor onder meer Software Developers en Cloud Engineers. Goede kandidaten zijn schaars en kunnen overal aan de slag tegen hele mooie arbeidsvoorwaarden. Hoe zorg je ervoor dat zij juist kiezen voor Sound of Data, een organisatie die geen enorme naamsbekendheid heeft op de Nederlandse arbeidsmarkt?
Oplossing
In oktober 2019 kwam Sound of Data in contact met YOBZ. Eigenlijk was de vraag heel duidelijk: hoe vinden wij de juiste nieuwe medewerkers? Na een intake bij Sound of Data werd het mij nog duidelijker: dit bedrijf moet op weg geholpen worden. Het recruitment vliegwiel moet hier gaan draaien!
Het is mij gelukt in 4 maanden het recruitmentproces een boost te geven en 4 nieuwe medewerkers te onboarden. Dit door het herschrijven van vacatureteksten, goed aan te sluiten bij de doelgroep (waar bevinden zij zich en wat vinden zij belangrijk) en vooral een persoonlijke benadering. Door heel dicht op deze kleine organisatie te kruipen, één van hen te zijn en dit ook uit te stralen naar je kandidaten kun je snel succesvol zijn.
“Voor Yvette’s komst was recruitment intern verdeeld over verschillende personen verspreid waardoor de echte focus ontbrak. Dat was snel opgelost met de komst van Yvette. We hebben de samenwerking als zeer prettig ervaren. Ze was snel onderdeel van ons team en voelde goed aan welke mensen goed bij ons passen. Zo kunnen we weer op volle kracht verder.” – Sound of Data
Een mooi voorbeeld dat recruitment echt een vak is en dat het in huis halen van een (tijdelijk) recruiter niet alleen werkt in een grote organisatie maar zeker ook kleinere organisaties op weg kan helpen!