Huh, goede voornemens? Ja, dat lees je goed. We zijn halverwege het jaar en tot nu toe is het nogal een rollercoaster geweest in recruitmentwereld. De arbeidsmarkt heeft in de afgelopen jaren een grote verschuiving gemaakt. Om de tweede helft voor iedereen gemakkelijker -en prettiger- te maken, hebben we een aantal goede voornemens opgesteld voor zowel kandidaten als recruiters. Uiteindelijk zoeken we allemaal naar een match toch?
1 De indruk van een sollicitatie
Er wordt geregeld wat geschreven over hoe een kandidaat de beste indruk kan geven tijdens een sollicitatie. En natuurlijk begrijpen we dat het voor recruiters een misser lijkt als de recruiter belt en de sollicitant alweer is vergeten dat hij of zij gesolliciteerd heeft. Of als de telefoon opgenomen wordt met ‘Joe, wie is dit?’ of ‘Ja, wat?’ in plaats van ‘Hi, met [naam kandidaat].
Toch mogen recruiters zich voornemen om verder te kijken dan deze eerste momenten. Iemand kan namelijk al ontzettend lang op zoek zijn naar werk en wie weet heeft hij of zij al honderden sollicitaties verstuurd. Zou jij het dan nog kunnen bijhouden? En wie weet komen er met wat extra geduld en begrip wel hele onverwachte matches uit..!
2 Leeftijd is maar een getal
Regelmatig spreken we kandidaten die eigenlijk niet durfden te solliciteren op de functie omdat zij dachten dat ze toch wel afgewezen zouden worden om hun leeftijd. Sowieso is iemand afwijzen op leeftijd echt een no-go, maar helaas gebeurt het nog te vaak. Zo jammer, want iemand is veel meer dan alleen maar een getal. De levensjaren op deze aardbol zeggen namelijk vrij weinig over de competenties die iemand heeft.
Als alle kandidaten hun geboortedatum van hun cv zouden afhalen, dan moeten recruiters wel verder kijken om erachter te komen of er misschien een match is! Is dat een idee? Laten we in elk geval proberen om mensen niet te beoordelen op hun leeftijd. Goed voornemen toch? Zeker nu de vacatures ons om de oren vliegen.
3 Transparantie
Misschien wel één van de onderwerpen die meer aandacht verdient: transparantie. En met een reden natuurlijk. Maar ook dit werkt twee kanten op. Als je als kandidaat niet transparant bent over jouw ervaring of over jouw ambities, kan het zijn dat de baan waarop je solliciteert toch gaat tegenvallen en dat je uiteindelijk toch weer verder gaat zoeken. Vervelend voor jou en vervelend voor je werkgever.
En voor alle recruiters: wees nou eens eerlijk over de afwijsreden van een kandidaat. Tuurlijk komt het wel eens voor dat iemand niet de gevraagde ervaring heeft of het gevraagde profiel. Maar waarom niet dan? Leg je kandidaten uit wat in deze situatie tot een afwijzing heeft geleid. Of adviseer een kandidaat over een beter passende optie. Zo kun je ècht wat voor je kandidaten betekenen, ook als je ze moet afwijzen.
4 Herhaling, herhaling, herhaling
De uitspraak ‘dat is de kracht van herhaling’ wordt vaak genoeg gedaan. Maar geldt dat ook binnen recruitment? Als je dagelijks dezelfde gesprekken voert, ben je dan nog wel echt bezig met het gesprek? Of ga je over op de automatische piloot?
Herhaling kan voor zowel recruiters als kandidaten juist een valkuil zijn, want hoe meer je op de automatische piloot praat, hoe minder geïnteresseerd je vaak overkomt. Zullen we met elkaar streven naar minder herhaling? De kracht van eenvoud en spontaniteit eens uitproberen?
5 Bereikbaarheid
Als kandidaat en recruiter elkaar niet kunnen bereiken, wordt het lastig om de sollicitatieprocedure voort te zetten. Maar een kandidaat kan natuurlijk overdag ook gewoon aan het werk zijn en niet in de gelegenheid zijn om te bellen en een recruiter kan in gesprek zijn en is daardoor ook niet bereikbaar. Wat doe je dan? Laat je het erbij zitten? Of laat je een voicemail achter/stuur je een WhatsApp bericht/stuur je een postduif? Bij het achterlaten van een bericht kun je als bijkomend voordeel ook nog laten weten wanneer je zelf wèl bereikbaar bent. Dat is handig hè?
Deze voornemens zijn natuurlijk voor lang niet iedereen nodig. Maar voel je je aangesproken? Top, dan hebben we je hopelijk aan het denken gezet. Wat worden jouw goede voornemens voor de rest van het jaar?