Het zal voor geen enkele recruiter een verrassing zijn dat werven in de technische sector een uitdaging is. De vraag naar technisch personeel stijgt, de instroom bij technische opleidingen is beperkt, het binden en boeien van nieuwe medewerkers wordt een steeds grotere uitdaging – en ondertussen krijgt recruitment niet altijd een even belangrijke rol binnen de organisatiorganisaties kiezen daarom voor externe inhuur, wat natuurlijk hoge kosten met zich mee brengt. Herkenbaar? Lees dan snel verder, want in dit artikel delen wij hoe je ervoor zorgt dat je als bedrijf niet langer afhankelijk bent van uitzend-, detacherings- en recruitmentbureaus.

Zijn externe partijen dan zo slecht? Nee hoor, er zitten voor- en nadelen aan.

De voordelen van werken met externe partijen:

  • Tijdwinst: bureaus hebben vaak een kandidatenpool en kunnen daardoor snel schakelen. Je doorlooptijd is daardoor aanzienlijk lager;
  • Een externe partij neemt allerlei administratieve verplichtingen op zich die bij het werkgeverschap horen, zoals het uitbetalen van loon, afdragen van premies, doorbetaling tijdens ziekte etc.;
  • Het geeft je flexibiliteit in je personeelsbestand: je kunt gemakkelijk op- en afschalen;
  • Een externe medewerker kan bepaalde expertise met zich meebrengen die je huidige medewerkers niet hebben.

De nadelen van werken met externe partijen:

  • De kosten voor het inhuren van een medewerker zijn hoger dan wanneer je een vaste medewerker aanneemt;
  • Het kan lastig zijn om je inkoop te centraliseren of om de samenwerking met externe bureaus te coördineren, waardoor je geen heldere prijsafspraken kunt maken en de hoofdprijs betaalt om iemand in te huren;
  • Om een goed beeld te kunnen krijgen van het profiel dat jullie zoeken schakelen bureaus vaak direct met hiring managers, waardoor je de kans loopt de controle over het recruitmentproces te verliezen.

De eerste stap naar een efficiënte samenwerking met externe bureaus is om slim om te gaan met partnermanagement. Hoe doe je dat?

  • Zet je vraag niet uit bij tientallen bureaus, maar werk liever intensief samen met één à twee partijen, zodat zij jouw bedrijf door en door leren kennen. Zo’n bureau weet daardoor beter wat je nodig hebt en zo kunnen jullie sneller schakelen;
  • Houdt de inkoop centraal. Zo kun je afspraken maken over volumekorting en inkoopvoordeel.

Best practice

Een van onze Recruitment Professionals heeft tijdens zijn opdracht bij een facilitair dienstverlener binnen zeven maanden 70K weten te besparen door het inkoopproces kritisch te bekijken, te centraliseren en betere afspraken te maken met bureaus! 

Wil je zelfstandiger worden in het werven van professionals in de techniek? Wil je minder afhankelijk zijn van externe inhuur?

  • Start met het opzetten van een referral programma;
  • Werk ondertussen aan je employer branding om die referrals nog enthousiaster te maken over jullie organisatie;
  • Hou potentiële kandidaten vast door middel van talentpooling;
  • Behoud je huidige medewerkers, maak je bedrijf aantrekkelijker en vergroot je vijver van potentiële kandidaten door een Talent Development Program aan te bieden!

Heb je een hulpvraag op het gebied van recruitment?
We denken graag met je mee. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen doen, neem dan contact op met Ansfrie de Jong, Business Manager: 06 34 11 44 10

Benieuwd naar onze diensten? Meer informatie vind je hier.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Sign in

Sign Up

Forgotten Password

Open chat
App met Gözde
YOBZ
Leuk je te ontmoeten! Waar kan ik je bij helpen?